Wednesday, August 31, 2005

Merdeka!


Aduh!!!!!!!!! Akhirnya aku survive jugak kerja pada hari merdeka. Memang betul la kata2 senior aku, memang seperti mimpi ngeri.

Aku tak tau la apasal harini teramat la ramai orang datang kat kedai aku. Tengok kat luar orang berpusu-pusu jalan sana jalan sini, angkut segala datuk nenek, anak cucu, ipar duai semua ada. Diaorang ni tak reti ke duduk rumah diam2 macam Sang Mata. Cuti sehari je, duduk je la rumah tengok TV ke, dvd ke, tidur ke, kan best. Kalau la aku cuti harini memang aku akan buat benda2 yg aku baru sebut tadi.

Lagi satu yang aku pelik, kumpulan kali ini macam lagi ganas daripada crowd cuti sekolah haritu. Macam diaorang ni sume pikir yang cuti kali ni satu hari je, so mesti go all out dan meruntuhkan segala shopping mall dan kedai2 yang bukak masa hari cuti. Gila betul. Penat aku menyusun buku. Satu rak tu agaknya beribu2 kali aku nyusun. Pusing je dah terabur balik. Lutut dah menggeletar dah. Tak pernah sakit sampai macam ni.

Walau bagaimanapun aku masih hidup lagi. Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Aku berjaya drive balik ke rumah dalam masa 15 minit (satu rekod yang teramat susah nak pecah) dan sekarang aku dah boleh lepak2 kat rumah sambil berbelog. Tapi esok kena kerja jugak, dan esoknya dan esoknya lagi....


Aku cuba nak berbelog 100% BM tapi tak pandai la. Tu la... nama je melayu, ngaku budak kampung lak tu tapi bahasa sendiri pun tak boleh tulis. Akhirnya tercetus la Bahasa Melayu celup... Itu lah lumrahnya kehidupan di Malaysia ni. Sekurang-kurangnya aku boleh la bertutur dalam dua bahasa.

~~ Gadis Kampung Celup ~~

No comments: